music copyright lawyer
languages
_

Rolul avocatului


CAT DE IMPORTANT ESTE SA APELEZ LA UN AVOCAT SPECIALIZAT IN COPYRIGHT MUZICAL?

 

Majoritatea Artiştilor apelează la un avocat numai dacă doresc să cheme sau sunt chemaţi în judecată.

 

De ce am nevoie de un avocat de la inceput?

 

La inceput pare mai important sa investesc intr-un Demo, un Master, sa semnez cu o casa de discuri si sa imi lansez proiectul. Ce sa faca un avocat in toata treaba asta? Iata un mic exemplu, nu cel mai dureros, al unei astfel de abordari: Daca proiectul muzical va fi un esec, intr-adevar, a fost inutila prezenta unui avocat. Dar daca proiectul muzical va avea succes?

 

Daca piesa va avea succes, toti colaboratorii tai vor trata proiectul ca pe o sursa de castig. Vei constata cu stupoare cum se schimbă oamenii şi cum pretenţiile acestora cresc proporţional cu succesul tău. Fiecare colaborator va considera ca lui i se datoreaza succesul si, in consecinta, ... merita sa castige mai mult. Vor cadea toate intelegerile si prieteniile, dar vor iesi la iveala contractele semnate, fara a fi citite sau fara a fi intelese. Probabilitatea de avea litigii este direct proporţională cu numărul persoanelor cu care ai colaborat într-un fel sau altul la realizarea proiectului.

 

In tot acest timp, piesa se bucura de mare succes, iar programul tau este foarte incarcat.

 

Si cand abia mai faceai fata tuturor acestor evenimente, afli ca cineva te-a dat in judecata si iti cere sa nu-ti mai folosesti numele de scena pt ca ii incalci dreptul la marca. Consecinte: toate tipariturile purtand numele de scena trebuie retrase din circulatie si distruse, lansarea unei alte campanii de promovare cu alte costuri, plata unor eventuale daune interese catre titularul marcii, evident daca va mai fi cineva interesat sa avanseze toate aceste costuri.

 

„De ce sa-mi iau avocat pentru a-mi negocia contractele? „Din mai multe motive”, ar fi raspunsul corect:

 

a) Artistul nu are timpul si cunostintele necesare pentru a decide cu privire la protejarea legala a propriilor interese. Multi artisti se multumesc sa lase aceste aspecte in sarcina managerilor. Nu este deloc cea mai buna idee!

 

b) Intre Artist si manager pot exista conflicte de interese. Daca managerul este impus sau recomandat de o casa de discuri sau de o casa de editura, atunci este mult mai probabil ca managerul sa lucreze in interesul acestora si nu in interesul artistului.

 

c) Managerul nu are studii juridice. Urmarea unui master la o facultate de drept, nu este suficienta pentru a asigura intelegerea unor contracte complexe si nici pentru adoptarea unor decizii in legatura cu drepturile tale de autor. Numai un avocat specializat in drepturi de autor si cu experienta in industria muzicala are pregatirea necesara pentru a consilia Artistul in probleme juridice.

 

„Ce poate face un avocat pentru mine, daca nu am procese?”

 

* Compozitorul precaut, imediat ce va compune o piesă muzicală, se va sfătui cu avocatul cum să-şi protejeze drepturile de autor şi cum să le exploateze mai bine.

 

* Inainte de a incepe lucrul la un proiect muzical, Artistul se va sfătui cu avocatul sau cum să-şi protejeze numele de scenă.

 

* Apoi, împreună cu avocatul va alege cea mai avantajoasă formă de colaborare cu alţi Interpreţi sau Dansatori şi va încheia un contract de colaborare cu acestia.

 

* Apoi, va cere sfatul avocatului la negocierea şi semnarea contractului de producţie a Demo-ului şi a Master-ului.

 

* Va semna contractul de management, contractul cu casa de discuri, contractul cu casa de editură şi contractele de reprezentaţie artistică numai după ce acestea au fost verificare şi negociate de avocat.

 

* Astfel, pentru orice acţiune întreprinsă, Artistul diligent se va consulta cu avocatul său.

 

* Dacă nu ai un manager sau dacă managerul tău este neexperimentat, avocatul specializat în industria muzicală te poate ajuta şi pe aspecte legate de cariera artistică, cum ar fi alegerea unei case de producţie, case de discuri sau case de editură potrivite stilului tău de muzică sau stabilirea unei redevenţe echitabile.

 

„Un avocat este scump!”.

 

Daca investesti intr-un proiect muzical de care stii sigur ca nu va avea succes, este adevarat ca e scump un avocat. Dar dacă proiectul va avea succes, vei afla care este pretul lipsei unui sfat juridic sau al unui sfat juridic gresit la inceput de proiect. Nu-ti va ramane insa decat să înveţi din greşeli, sa cooptezi un avocat în cadrul echipei tale si sa astepti urmatorul succes.

 

Onorariul unui avocat diferă în funcţie cantitatea, dar mai ales calitatea contractelor negociate până în prezent în industria muzicală.

 

Pentru serviciile sale, avocatul poate stabili un onorariu variabil în funcţie de timpul afectat lucrării sau un onorariu fix pentru o anumita lucrare.

 

Este bine ca Artistul, înainte sa solicite sfatul unui avocat, să întrebe cum se calculeaza onorariul aferent lucrării încredinţate.

 

„Cum pot găsi un avocat experimentat in industria muzicala”

 

Nicidecum la recomandarea persoanelor cu care ai interese contrare, cum ar fi: casa de discuri, managerul, impresar, producator, coleg de trupa, casa de editura, etc.!

 

Cea mai bună metodă pentru alegerea unui avocat specializat este recomandarea făcută de alţi Artişti care au colaborat cu astfel de avocaţi şi care au avut de castigat de pe urma unei astfel de colaborari.

 

Avocatul specializat în industria muzicală trebuie să cunoască la fel de bine dreptul proprietăţii intelectuale cât şi practicile obisnuite in contractele din industria muzicală romaneasca si internationala.